Oratoriumvereniging Sittard-Geleen

Welkom bij OVS

De Oratoriumvereniging Sittard-Geleen (OVS), kent een lange geschiedenis. In 1945 startte het als gemengd koor. Later, in 1959, ging het koor verder als Oratoriumvereniging Sittard. Het repertoire strekt zich uit van barok tot aan onze tijd.

De OVS verzorgt ieder jaar optredens. Er is sinds jaren samenwerking met verschillende koren in de regio en er worden ook gezamenlijke concerten gegeven. Door het verzorgen van missen en optredens in de stad en de regio toont het koor zijn verwevenheid met de stad.

Sinds september 1991 staat het koor onder leiding van Alice Hendriks. Vaste begeleider en tweede dirigent is Guido Janssen. Het koor bestaat uit ruim 50 leden en wij repeteren elke dinsdagavond van 20.00 – 22.00 uur In het Sociëteitsgebouw, Pres. Kennedysingel 16 te Sittard. De (dagelijkse) leiding ligt in handen van het bestuur. Tweede Kamerlid Martijn van Helvert is onze beschermheer.

Wij hebben op dit moment behoefte aan versterking. Om mee te zingen hoeft u geen geschoolde zanger(es) te zijn! Zingen bij OVS is ontwikkelen, ontroeren, verbeteren, ontspannen en vooral genieten! Wat het zingen in een koor kan betekenen is op voortreffelijke wijze weergegeven door de hedendaagse componist John Rutter. Klik hier voor de toespraak van deze vurige pleitbezorger van koormuziek.

U bent van harte welkom om geheel vrijblijvend enkele repetities bij te wonen en eventueel mee te zingen. Voor aanmelding zie onder ‘Lid worden?’.

Op 15 en 22 september 2019 verzorgen wij samen met het Kerkraads Symfonie orkest én kinderkoor “Tuta Musica” een gevarieerd concert in het kader van 75 jaar bevrijding Limburg. De concerten vinden op bovengenoemde datums plaats in resp. Kerkrade en Sittard.

Nadere info volgt.

Alle optredens

Na een geslaagd kerstconcert in 2018 in het Salviuskerkje zullen wij ook dit jaar weer een themaconcert brengen met als titel 'Kerstliederen door de eeuwen heen'.

Het programma begint met het gregoriaans Adventslied “ Rorate Caeli “ en gaat via Bach, Buxtehude , Franck, Maunder naar Italiaanse en Australische kerstliederen om tenslotte te eindigen met de Carols van Wilcocks en Rutter.  Natuurlijk ontbreken ook de traditionele hedendaagse kerstliederen niet. Solo partijen van bas bariton, sopraan, violist en begeleiding op vleugel zorgen ervoor dat u samen met het koor helemaal in de kerststemming komt.

Entree kerstconcert:  € 10.00

Reserveren bij jan.wetzeler@home.nl ( of tel. 0464580693) óf via het contactformulier op deze website.

Op 4 januari 2020 zullen wij in de Kloosterkerk te Wittem de Pelgrimsmis opluisteren.

Aanvang viering 9.30 uur.

Het Klooster Wittem is voor veel mensen een belangrijke bedevaartsplaats. Het is al 100 jaar bekend als bedevaartsoord voor de H. Gerardus Majella. En ook al vele decennia komen mensen naar het klooster vanwege Onze Lieve Vrouw van Altijddurende Bijstand.

Daarnaast is er een steeds groter wordende groep mensen die 'even een kaarsje opsteken in Wittem', omdat de plaats voor hen een 'heilige plek' is

Op 1 maart 2020 luisteren wij in Vrangendael (Sittard) in de kerk Christus' Hemelvaart en H. Joseph de mis op in het kader van '50 jaar barokorgel Vrangendael'. Aansluitend aan de mis geven wij een concert. Het programma volgt.

50 jaar geleden plaatste de firma Verschueren (Heythuysen) een historisch instrument in de kerk te Sittard. Uit een etiket dat in de windlade werd aangetroffen kan worden afgeleid dat dit orgel in 1748 werd vervaardigd in Leiden. Het orgel is in de loop der jaren voorafgaand aan het plaatsen in de kerk in Sittard in 1970 een aantal malen verhuisd; de oorspronkelijke locatie van het orgel is vooralsnog echter onbekend.

We heten gastzangers van harte welkom voor speciale concerten!Voor het bevrijdingsconcert op 15 september 2019 in Kerkrade en 22 september 2019 in Sittard.

Het (voorlopige) programma ziet er als volgt uit:

1.A survivor of Warsaw van Arnold Schönberg (orkest en koor)

2.Orkest werk “Finlandia” van Jean Sibelius, (orkest)

3.La garde montante uit de opera Carmen door kinderkoor

4.Hymne to the Fallen van Williams (orkest en koor uit film “Saving private Ryan” )

5.Drie werken van John Rutter (orkest en koor)

6.Gadfly van  Shostakovitch ( orkest)

7.Drie stukken uit The Peacemakers van Jenkins (orkest, kinderkoor en koor)

8.Song of peace van Sibelius (orkest en koor)

Wat betreft ons jubileum in 2020 brengen we in september van dat jaar een groot werk ten uitvoer met orkestbegeleiding.

Kom langs op onze repetitieavonden op dinsdag van 20.00 uur tot 22.00 uur in de Sociëteit in Sittard. Of stel een vraag via het contactformulier op deze website

Sponsors van onze Oratoriumvereniging

Welkom bij OVS

Nadere info volgt.

Alle optredens

Entree kerstconcert:  € 10.00

Aanvang viering 9.30 uur.

Het (voorlopige) programma ziet er als volgt uit:

1.A survivor of Warsaw van Arnold Schönberg (orkest en koor)

2.Orkest werk “Finlandia” van Jean Sibelius, (orkest)

3.La garde montante uit de opera Carmen door kinderkoor

5.Drie werken van John Rutter (orkest en koor)

6.Gadfly van  Shostakovitch ( orkest)

7.Drie stukken uit The Peacemakers van Jenkins (orkest, kinderkoor en koor)

8.Song of peace van Sibelius (orkest en koor)

Sponsors van onze Oratoriumvereniging