Afbeelding Alice Hendriks

Alice Hendriks is een dirigente van formaat. Ze heeft een enorme staat van dienst en is om haar professionaliteit bekend in binnen- en buitenland. In 2016 vierde zij haar 25-jarig jubileum als dirigente van onze vereniging.

Alice Hendriks studeerde piano en orkestdirectie aan het Conservatorium van Maastricht. Gedurende tien jaar was zij als begeleidster verbonden aan de Toneelacademie van Maastricht. Ze dirigeerde enkele jaren het Symfonieorkest van de Maastrichtse Muziekschool. Als repetitor verleende ze medewerking aan enkele producties van Opera Zuid.

Momenteel is Alice Hendiks werkzaam als repetitor bij de jaarlijkse Masterclass voor operazangers, Acting for Singers van de Jekerstudio in Maastricht en als begeleidster van internationaal bekende solisten. Verder is zij, naast dirigente van de Oratoriumvereniging Sittard (OVS), werkzaam als dirigente van het vocaal ensemble Cantori la Vera en was zij als dirigente verbonden aan het Symfonieorkest Avanti.

Met OVS, solisten en het Limburgs Symfonie Orkest voerde Alice Hendiks o.a. Die sieben letzten Worte unseres Erlösers am Kreuze van J. Haydn, de Hohe Messe van J.S. Bach, het Te Deum van Dvorak, het Gloria van F. Poulenc en de Misa Tango van Luis Bacalov uit. Met een orkest samengesteld uit leden van het Gürzenich-WDR Omroeporkest werd in Erkelenz Haydns Die Jahreszeiten uitgevoerd. Met de Oratorium Vereniging Sittard en het Symfonieorkest Avanti werkte ze in 2005 mee aan een cd-opname van werk van de Limburgse componiste Andrée Bonhomme.

In december 2008 dirigeerde Alice Hendiks, in het kader van het 125-jarige jubileum van het LSO en Kumulus, een gezamenlijk concert in een overvol theater aan het Vrijfhof, waarbij de jonge muzikanten konden kennismaken met de professionele musici. In 2010 en 2014 dirigeerde zij in de schouwburg van Sittard respectievelijk het Stabat Mater en The Peacemakers van Karl Jenkins.

Afbeelding Guido Janssen

Guido Janssen is sinds 2008 als vaste begeleider en repetitor aan de OVS verbonden.

Hij is geschoold zanger en niet alleen bekend vanwege solistische optredens maar ook door stemvorming bij ensembles. Daarbij is zijn studie, maar vooral de langjarige ervaring in het professionele koor Studium Chorale Maastricht en de inspiratie van bezielende dirigent Eric Hermans van grote waarde gebleken. Hij is tevens ervaren leider van gregoriaanse scholae.

De Bas-Bariton studeerde solozang bij Mya Besselink aan het Maastrichts Conservatorium.

Naast diploma’s voor zang, uitvoerend musicus en opera haalde hij de akte voor schoolmuziek.

De door hem behaalde vocalistenprijs van de NCZB, bekend als de Erna Spoorenberg-prijs, geldt als aanbeveling als solist voor oratorium. Hij verzorgde tevens meerdere premières van hedendaagse liedcycli en zong de Winterreise van Franz Schubert meerdere malen met zijn vaste begeleider Dorothee Broichhausen uit Aken.

Guido Janssen is als zangpedagoog, koordirigent en repetitor werkzaam in Nederland en Duitsland. Sinds 1992 is hij zangpedagoog aan de Jugendmusikschule Heinsberg en vanaf 1994 verzorgde hij meerdere stemvormingsprojecten bij koren waaronder het gerenommeerde vrouwenkoor Cant’Ella uit Mönchengladbach. Tevens leidt hij Chor 77 Hückelhoven. Ook is hij een vaardig pianist en repetitor.

Veel van de jongeren die hij coachte hebben de weg gevonden naar een loopbaan als musicus, ofwel als muziekleraar, ofwel als solist in grote musicalproducties in Duitsland en Oostenrijk.

Op zondag, 7 januari 2018 brengen wij nogmaals de prachtige Missa in Honorem Sancti Martini van Joop Grubben ten gehore tijdens de eucharistieviering in de Amelbergakerk in Susteren. Aanvang mis 11.00 uur. Na de mis verzorgen wij een klein concert! Meer lezen? Klik dan hier!

Trots op onze nieuwe beschermheer! Lees meer..